Özel Öğrencilik Statüsü
491
21:06
15.10.2023

1. Özel Öğrencilik Statüsü Nedir?

Yurt dışında ön lisans, lisans, yüksek lisans veya doktora öğrenimleri süresince her türlü masrafları kendi imkanları, öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumu veya özel kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanan öğrenciler özel öğrenci olarak tanımlanmaktadır. Bir ön lisans, lisans ya da yüksek lisans öğrenimi amacına yönelik dil öğrenimi de özel öğrencilik statüsü sağlamaktadır. Açıköğretim, uzaktan öğretim, sertifika, extension gibi programlar özel öğrencilik statüsü sağlamamaktadır.

Öğrenim görülecek yükseköğretim kurumunun YÖK tarafından tanınıyor olması şartı aranır.

2. Özel Öğrencilik Statüsünün Tanınması ve Buna Bağlı Haklar

2.1. Özel öğrencilik statüsünün tanınması; askerlik erteletme ve  benzeri öğrenciliğe bağlı bazı haklardan yararlanma yönünden, başvuran öğrencinin Müşavirliğimiz yetki ve görev bölgesinde gördüğü öğrenimin geçerli olduğunun Müşavirliğimizce onaylanması anlamına gelmektedir.

2.2. Müşavirliğimiz yetki ve görev bölgesinde öğrenim gören öğrencilerin özel öğrenci statüsünü elde edebilmeleri ve sağladığı haklardan faydalanabilmeleri, özel öğrencilik statülerinin Müşavirliğimizce tanınmasına bağlıdır.

2.3. Tanıma işlemi öğrenciye, askerlik erteletme, harçsız pasaport işlemi için öğrenci belgesi talep etme gibi haklar sağlar.

2.4. Özel öğrencilik statüsünün tanınmasını isteyen öğrencilerin, öncelikle ´Özel öğrencilik başvurusu´ başlığı altında istenen belgelerle birlikte posta yoluyla Müşavirliğimize başvurmaları gerekmektedir.

2.5. İlgili askerlik şubesiyle yapılacak yazışma sonrasında, askerlik yönünden öğrenimini sürdürmesine engel bakaya ya da yoklama kaçağı gibi bir hallerinin olmadığı anlaşılanların, diğer şartları da taşımaları kaydıyla öğrencilik tanıma işlemi yapılmaktadır.

2.6. Sadece özel öğrencilik statüsü tanınmış olan öğrenciler için askerlik tecil/tehir işlemleri yapılmakta, öğrenci ve pasaport belgesi düzenlenmektedir. Özel öğrencilik statüsü henüz tanınmamış bir öğrenci için bu işlemler yapılmamaktadır.

2.7. Özel öğrencilik statüsü tanınmış öğrencilerin, bu statülerinin devamı ve sağlanan haklardan faydalanabilmeleri için;

  • Her dönem başında kayıt belgesi, dönem sonunda ise not döküm belgesi asıllarını Müşavirliğimize göndermeleri,
  • Adres değişikliği, öğrenimin bırakılması, mezun olunması ve benzeri değişiklikleri yazılı olarak derhal Müşavirliğimize bildirmeleri,

 gerekmektedir.

2.8. Müşavirliğimizce özel öğrencilik statüsünün tanınmış olması, öğrenim görülen yüksek öğretim kurumlarının denkliğinin tanındığı/tanınacağı anlamına gelmemektedir. Yurt dışından alınan yükseköğretim diplomalarının denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmaktadır. 

3. Özel Öğrencilik Statüsü Tanınmayanlar

Yurt dışında öğrenimleri süresince her türlü masraflarını, kendi imkânları ile karşılayan ya da öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumu veya özel kurum ve kuruluşlar tarafından karşılananlardan;

·     Uzaktan/açık öğretim, sertifika programı şeklinde ya da devam zorunluluğu olmayan Yükseköğretim Kurumlarında öğrenim görenler,

·     Ön lisans ve lisans eğitimi için kayıt tarihi, lisansüstü eğitim için kayıt kabul tarihi yoklama kaçağı veya bakaya kaldıkları tarihten sonra olanlar ile askerlikleri ertelenemeyenler ve askerliğini yapmamış olanlardan bitirdikleri öğrenim seviyesiyle aynı veya daha alt seviyede öğrenim görmek isteyenler,

·     Devletin sağladığı herhangi bir burs veya maddi destek karşılığında zorunlu hizmetle yükümlü olup zorunlu hizmetini yaptığını, karşılığını ödediğini, taksitle ödemede anlaştığını veya ertelettiğini belgelendiremeyenler,

·     Bir ön lisans, lisans veya lisansüstü öğrenim amacına yönelik olmayıp tamamen isteğe bağlı olarak dil öğrenimi görenler, özel öğrencilik kapsamında değerlendirilmez.

4. Özel Öğrencilik Başvurusu ve Başvuruda İstenen Belgeler

Özel öğrencilik başvurusu öğrenim görülecek ülkenin bağlı bulunduğu yurt dışı temsilciliğine yapılır.

Özel öğrencilik başvurusu için aşağıdaki belgeler istenir:

a) Başvuru dilekçesi, (Dilekçeyi İndirmek İçin Tıklayınız)

b) Kimlik veya pasaport fotokopisi,

c) E-devletten alınacak yurda giriş/çıkış belgesi veya öğrenim görülecek ülkeye giriş yaptığını gösterir belge (henüz yurt dışına çıkılmamışsa daha sonra teslim edilecektir),

ç) E-devletten alınacak bir önceki öğrenim/lere ait mezuniyet belgesi veya mezuniyet belgesinin aslının onaylı fotokopisi (Mezun olunan aşama yurt dışında bir ortaöğretim kurumu ise eğitim müşavirlikleri/ataşeliklerinden veya il milli eğitim müdürlüklerinden alınacak denklik belgesi ya da yükseköğretim kurumu ise YÖK'ten alınacak denklik belgesi ile birlikte ibraz edilmelidir),

d) Resmî kayıt belgesi,

e) E-devletten veya YÖK'ten alınacak okul tanıma belgesi,

f) Özel Öğrenci Bilgi Formu (Formu İndirmek İçin Tıklayınız),

g) E-devletten veya askerlik şubesinden alınacak askerlik durum belgesi.

Bu Usul ve Esaslardaki hükümlere aykırı olmamak kaydıyla istenecek belgeler için yurt dışı temsilciliklerince ek şartlar getirilebilir. Bu şekilde getirilecek ek şartlar ve başvuru usulüne ilişkin diğer hususlar yurt dışı temsilciliği tarafından ilan edilir.

5. Askerlik Erteleme İşlemleri

Özel öğrencilerin askerlik erteleme işlemi, lisans öğrencilerinin okula kayıt tarihinden önce, lisansüstü öğrencilerinin kayıt kabul tarihinden önce yoklama kaçağı veya bakaya durumunda olmamaları şartıyla, yurt dışı temsilciliği tarafından başlatılır.

Ön lisans ve lisans eğitimi için kayıt tarihi, lisansüstü eğitim için kayıt kabul tarihi yoklama kaçağı veya bakaya kaldığı tarihten önce olanların erteleme işlemi yapılır.

Ön lisans, lisans veya lisansüstü öğrenim aşamalarına katılmak için Yükseköğretim Kurumu tarafından zorunlu tutulan yabancı dil hazırlığı dışındaki dil öğrenimleri için Askeralma Yönetmeliği uyarınca askerlik ertelemesi yapılmaz.

6. Özel Öğrencilik Yükümlülükleri

Özel öğrenciler;

a) Her dönem başında kayıt belgesi ve her dönem sonunda ise not döküm belgesi asıllarını Yurt Dışı Temsilciliğine göndermekle,

b) Adres değişikliği, öğrenimin terk edilmesi, mezun olunması, bir üst öğrenime geçilmesi ve benzeri değişiklikleri yazılı olarak derhal Yurt Dışı Temsilciliğine bildirmekle yükümlüdür.

7. Özel öğrenciliğin sonlandırılması

Özel öğrencilerden;

a) Terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı veya bunlarla irtibatı olduğu belirlenenler ile Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı zararlı sayılan fiil ve hareketlerde bulunan veya bu çeşit faaliyetlere katıldıkları belirlenenlerin,

b) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı veya öğrencilik onur ve saygınlığını kıracak davranışta bulunanların,

c) Herhangi bir sebeple öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumuyla ilişiği kesilenlerin,

ç) Bölgesindeki yurt dışı temsilciğinin talimatını dinlememekte ısrar edenlerin,

d) Askerlik hizmetini yerine getirmemiş olanlardan ön lisans ve lisans öğrenimi için 28, yüksek lisans öğrenimi için 32 ve doktora öğrenimi için 35 yaşın doldurulduğu yılın sonunda öğrenimini tamamlamamış olanların,

e) Öğrenimi terk edenlerin,

f) Öğrenim durumunu belgelendirmeyen veya en fazla iki dönem (öğrenim görülen ülkeye göre dönem tanımı ve süresi yurt dışı temsilciliğince belirlenir) sonunda öğrenim durumunu güncellemeyenlerin,

g) İki yıl üst üste başarısız duruma düşenlerin özel öğrenciliği yurt dışı temsilciliği tarafından sonlandırılır.

8-Dikkat Edilecek Hususlar

Özel öğrenciliğe dair açıklamalar ve başvuruda istenen belgeler, web sayfamızın özel öğrenci başlığı altında yer almaktadır. Başvuru yapacak öğrencilerimizin, bu açıklamaları dikkatle okuyarak istenen belgeleri eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurup posta yoluyla Müşavirliğimize göndermeleri gerekmektedir. Eksik evrakla yapılan başvurular kabul edilmemektedir. Şahsen başvuru alınmamaktadır.

Özel öğrencilik statüsü tanınan öğrencilerin, her dönem başında kayıt belgelerinin (enrollment letter), her dönem sonunda ise not döküm belgelerinin (transcript) asıllarını Müşavirliğimize göndermeleri gerekmektedir. Bu belgeleri göndermeyenlerin dosyaları kapatılmakta ve adlarına herhangi bir belge düzenlenmemektedir.

Özel öğrenciliği tanınmış öğrencilerden, öğrenciliği bırakma, mezun olma ya da bir üst sevide öğrenime başlama gibi öğrenim durumlarında değişiklik olanların bunu derhal Müşavirliğimize imzalı bir dilekçe ile bildirmeleri gerekmektedir. Bir üst seviyede öğrenime başlayanlar, "Özel öğrencilik başvurusu" başlığı altındaki öğrenim sevilerine uygun belgeleri tamamlayarak bildirimde bulunmalıdır.

Özel öğrencilikle ilgili konularda iletişim kopenhag@meb.gov.tr e-posta adresinden sağlanacaktır.

Öğrencilerimizin Müşavirliğimize gönderecekleri dilekçe, form vb. dokümanlara güncel iletişim bilgilerini yazmaları önem arz etmektedir. Tebligatlar e-posta adreslerine yapılacağından, mutlaka geçerli bir e-posta adresi yazılmalıdır. 

 

Yayın Tarihi: 15.10.2023